P7 Radio



P7 TV



P7 Misjon



P7 Butikk


Det ligger to bøker foran meg på skrivebordet. Den ene heter Verdier for livet og er skrevet av Asbjørn Kvalbein. Den andre er fars gamle nynorskbibel, i oversettelse fra 1938.

Asbjørn Kvalbeins bok inneholder 365 småstykker – ord til ettertanke. For hver dag i året tar han fram et enkeltord, og med utgangspunktet i dette ordet beskriver verdier vi ikke må miste. Den 17.oktober er ordet svakhet og i beskrivelsen av denne verdien forteller han følgende:

En gutt som gikk med aviser, la merke til en plakat utenfor et hus: ”Hundevalper til salgs”. Gutten hoppet av sykkelen og spurte mannen: Hvor mye skal du ha for en valp? Tusen kroner, svarte mannen. Gutten slo blikket ned og sa: Kanskje jeg i hvert fall får lov å se dem? Mannen plystret, og rundt hjørnet kom en hund med fire søte valper som logret med halen. Ja, etter en stund kom også en femte valp, men den slepte på bakbeinet. Hva feiler det den valpen? spurte gutten. Vel, den er vanfør, svarte mannen. Vi har tatt den med til dyrlegen, han tok et røntgenbilde, og det er noe galt med leddene. Så den kan aldri bli bra. Men til mannens forundring slapp avisbudet sykkelen, tok opp penger og sa: Den valpen vil jeg gjerne kjøpe. Du skal få noen penger hver uke til jeg har betalt for den. Mannen svarte: Du forstår visst ikke. Den valpen vil aldri kunne løpe eller hoppe. Den kommer bestandig til å være en krøpling. Hvorfor i all verden vil du ha en så unyttig valp som den? Gutten bøyde seg ned, trakk opp buksebeinet og viste fram jernskinner og en lærsak som knyttet det hele til en beinstump. Og gutten sa: Den valpen trenger en som forstår han og som kan hjelpe han gjennom livet.

Fars gamle nynorskbibel ligger oppslått på Matt 11,28-30. Her står disse ordene å lese – det er Jesus selv som sier det:

Kom til meg, alle de som slit og hev tungt å bera! Hjå meg skal de få kvila dykk ut. Ta mitt åk på dykk, og lær av meg! For eg er mild og mjuk i hjerta. So skal de finna kvild for sjelene dykkar. For mitt åk er godt, og mi byrd er lett.

Hver på sin måte skildrer disse to avsnittene Guds hjertelag:

Den valpen trenger en som forstår han og som kan hjelpe han gjennom livet.

Slik sa gutten ved hagegjerdet det.

Og Jesus selv sa det slik:

Eg er mild og mjuk i hjarta.

Et annet ord for hjertelag er barmhjertighet. Dette ordet beskriver en evne til å se med hjertet. Og denne evnen er det nok bare Gud som har, helt og fullt. Han er mild og mjuk i hjarta, for å bruke ordene fra Matt 11.

Jeg er så takknemlig at jeg har fått møte Gud på denne måten. Han som en dag kom til mitt hagegjerde, festet blikket på en seksten år gammel gutt og sa: Han der trenger en som forstår han og som kan hjelpe han gjennom livet! Dette ble mitt livs store lykke: Jeg fikk møte Guds hjertelag. Guds barmhjertighet. Jeg fikk møte han som er mild og mjuk i hjarta.

Har du møtt denne Gud? Har du fått erfare Guds hjertelag? Har du lært hans store barmhjertighet å kjenne? Først da blir du et helt og lykkelig menneske!

Guds barmhjertighet har fått et ansikt: Jesu Kristi ansikt. Intet sted møter jeg Guds barmhjertighet så nakent og nært som hos han som ble såret for mine overtredelser og knust for mine misgjerninger. Jesus vet hvem jeg er og hvordan jeg har det. Han har prøvd alt på sin egen kropp. Jesus Kristus er den geniale kombinasjonen av et menneske som forstår og en Gud som har hjertelag.

Vi skriver allerede februar måned. Måtte resten av dette året bære med seg nye og personlige erfaringer av Guds hjertelag!

Og er du blant dem som aldri synes du har møtt Guds hjertelag, så påkall Herrens navn i dag. Da skal også du få møte han det er sagt om:

Herren er barmhjertig og nådig, langmodig og rik på miskunnhet. Salme 103,8

Slik kan 2016 virkelig bli et nådens år. Også for deg.