P7 Radio



P7 TV



P7 Misjon



P7 Butikk


For noen år siden fikk jeg være med på et utrolig flott arrangement. Helga 25.-27.april 2008 var jeg invitert av Holy Riders i Rogaland til møtehelg på Orstad Bedehus. Et femti år gammelt bedehus som avdelingen hadde kjøpt til klubbhus i 2002. Holy Riders er en forening av motorsykkelinteresserte og kristne mennesker, som ikke bare ønsker å ta vare på hverandre. Men like viktig – som ser på sin interesse for motorsykler som en mulighet til å fortelle andre i det samme miljøet om Jesus.

Det var første gang de arrangerte en slik møtehelg i Rogaland, med evangeliske møter på fredag og søndag, og god gammeldags bedehusbasar på lørdagskvelden. Her var målet å samle inn penger til et nytt opplag av Biker-Bibelen. Et vanlig nytestamente, men med en del vitnesbyrd framme i boken fra mennesker i MC-miljøet som har møtt Jesus og er blitt frelst.

Det ble en strålende møtehelg! Mye folk i det nyoppussede bedehuslokalet, som bar tydelig preg av at dette var et MC-hus: Over talerstolen hang en svart skinnjakke, med korset og en Holy Riders-logo på ryggen. Og på frontveggen hang et stort banner, også dette med korset og Holy Riders-logoen som det sentrale.

Jeg innrømmer at jeg var nokså spent før denne helga. Hvordan ville det bli å forkynne evangeliet til en slik forsamling? Ikke er jeg det minste motorsykkelinteressert. Og ikke har jeg skinndress. Men min usikkerhet ble gjort til skamme. For jeg møtte mennesker, akkurat som meg selv: Frelste syndere som er blitt glad i Jesus. Og som nå brenner for å få flere med seg på himmelveien.

Når jeg skriver dette, er det likevel ikke for å fortelle om en litt ”annerledes” møtehelg. Jeg skriver for å gi videre noen av de ordene fra Jesus, som har levd videre i tankene mine etter denne møtehelga:

  • Gå ut på veiene!

Eller, for å sitere hele setningen:
  • Gå ut på veiene og ved gjerdene og nød folk til å komme inn, så mitt hus kan bli fullt. Luk 14,23

Du husker kanskje sammenhengen som disse ordene ble talt inn i? Det handler altså om Luk 14 - og historien om mannen som ville gjøre i stand til gjestebud. Han forberedte seg godt og innbød mange. Så viste det seg imidlertid at det ble vanskelig å få folk til å komme: Han sendte først sine tjenere ut for å si til de innbudne:

  • Kom, for nå er det ferdig!

Men i stedet for å møte takknemlighet og begeistring, møtte kongens tjenere vegring og alle slags dårlige unnskyldninger. Den nye strategien ble å invitere inn alle fattige og vanføre og blinde og lamme som de måtte finne på gater og streder. Men heller ikke dette fylte festlokalet:
  • Herre, det er gjort som du bød, og det er ennå rom.

Og så kommer det tredje grepet – mannen sier:
  • Gå ut på veiene og ved gjerdene og nød folk til å komme inn, så mitt hus kan bli fullt.

Og det er her medlemmene i Holy Riders utfordrer meg. De som kjører ut på veiene, med korset på ryggen og Jesus i hjertet. De som slår opp kaffetelt på de store MC-treffene, serverer gratis kaffe og snakker med folk om Gud til langt på natt. De som deler ut Biker-Bibler og som gjør det helt gratis. Jeg tror de gjør akkurat det Jesus ville ha gjort, om han hadde vært på et slikt MC-treff.

  • Gå ut på veiene, sier Jesus til deg og meg i dag.

For de fleste av oss handler dette selvsagt ikke om å kjøpe motorsykkel eller prøve å etterligne det som Holy Riders driver med. Men det handler likevel om det samme:
  • Prøv å være der folket er! Ute på veiene. Borte ved hagegjerdet. Dette er steder der folket er. Dem Jesus døde for og som Gud vil ha med seg inn i den himmelske festsalen.
  • Vær der med Ordet om Jesus! Vær der som en Kristi ambassadør! Med Jesus i hjertet, evangeliet i munnen og gjerne Bibelen i hånden. Prøv å snakke med folk om Jesus!
  • Prøv å gjøre det Jesus ville ha gjort - om han fremdeles hadde vært i verden! For hvor var det Jesus brukte det meste av tiden, om ikke ute på veiene?

La meg helt konkret få stille deg to spørsmål:

  • Hvor lenge er det siden du snakket med noen om Gud? og da tenker jeg først og fremst på slike som enda ikke kjenner Jesus?
  • Har din forsamling minst ett konkret arbeid, der dere i alle fall når noen av dem som ennå ikke er frelst?

Dette er i det minste to konkrete ting vi skulle tenke på, om vi vil ta Jesu ord på alvor: Gå ut på veiene!

P7 20 år